Oefentherapie Mensendieck, nieuw in de praktijk!

september 28, 2017

[vc_row][vc_column][vc_column_text]4.jpg

Oefentherapie Mensendieck is een therapie voor patiënten met klachten van het houdings- en bewegingsapparaat. De oefentherapeut is expert op het gebied van gezond beweeggedrag en maakt u bewust van uw houding en manier van bewegen in relatie tot uw klacht.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Kenmerkend voor oefentherapie Mensendieck is de holistische benadering. Dat wil zeggen dat de oefentherapeut naar uw klacht kijkt en dat u als mens centraal staat. Zo wordt er gewerkt aan het verminderen van uw klachten door te kijken naar houding en beweeggedrag. De oefentherapeut maakt u bewust van uw houding en beweging en leert u deze aan te passen in uw activiteiten, zowel thuis als op het werk. Door oefeningen uit te voeren met behulp van spiegels, wordt u zich bewuster van uw lichaam en leert u anders en optimaler te bewegen.

Oefeningen worden gegeven gericht op mobiliseren, ontspanning en versterken van spieren.
De behandeling werkt curatief en preventief: houding en beweging worden zodanig verbeterd dat klachten ook op de lange termijn wegblijven.

Het lichaam kan uit balans raken door een verstoord houdings- en bewegingspatroon. De oefentherapeut maakt u bewust van een juiste balans tussen belasting en belastbaarheid. Samen met de oefentherapeut kunt u werken aan het herstel van de balans tussen spanning en ontspanning. De oefentherapeut geeft inzicht in de reactie van het lichaam op factoren die van invloed kunnen zijn op het ontstaan van klachten. Hierdoor zijn klachten beter te begrijpen en kan er beter op klachten gereageerd worden, zodat deze verminderen/ verdwijnen en niet meer terugkeren.

De oefentherapeut stemt de behandeling af op uw persoonlijke situatie. Dat betekent dat u oefeningen en adviezen krijgt die op maat zijn gesneden op uw dagelijkse activiteiten, thuis en op het werk. Zowel uw werkomgeving, uw thuissituatie als uw hobby’s komen aan de orde. Door de adviezen van uw oefentherapeut toe te passen, leert u om gezonder te bewegen. Zo kunt u weer optimaal functioneren in al uw dagelijkse activiteiten.

Met welke klachten kunt u terecht?
Ongunstige houding
Lage-rugklachten
Nek- schouderklachten
CANS (klachten aan armen, nek en schouders)